En toen kwam er een olifant met een lange snuit ...

16 december 2013 - Entabeni Game Reserve, Zuid-Afrika

Reizen is fantastisch.
Maar soms is het jammer dat je al zo veel gezien hebt, want dan is het moeilijk om je te verbazen of om simpelweg te genieten. Er is té veel vergelijkingsmateriaal.

De eerste safari die we in het Balule Natuur Reservaat hadden viel me dan ook ontzettend tegen. We reden met twee jeeps achter elkaar, de gids vertelde nauwelijks iets en de enige dieren die we tegen kwamen waren Impala’s. Hoe lief die beesjes er ook uitzien, na wéér een kudde impala’s in plaats van een luipaard of olifant, wilde ik de volgende impala alleen nog maar op mijn bord zien! In hapklare brokken.

In het Kruger park hebben we wel vier van de vijf grote dieren gezien, maar rijdend op asfalt door een weinig gevarieerd landschap geeft  niet het echte safarigevoel.   De collega’s die voor de eerste keer in Afrika waren vonden het wel prachtig.

Maar het verblijf in Entabeni maakte alles helemaal goed. Allereerst vanwege het zicht op de meest bizarre golfbaan ter wereld. Met een helikopter ga je naar 830 meter hoogte voor de 19e hole. Sla je hier een hole in one dan mag je 1.000.000 US $ op je rekening bijschrijven. (het is overigens nog niemand gelukt!)

Het park heeft veel waterplekken en afwisselend dichte begroeiing en stukken die een beetje savanne-achtig aandoen. Hierdoor zijn de dieren makkelijker te zien. Tijdens onze ochtendsafari ‘las’ de gids aan de stand van de wind, de zon, de hoeveelheid gevallen regen, omgebogen takjes en nog meer van dit soort dingen, dat de leeuwen op jacht waren. En ja, we troffen  ze aan bij een zojuist doodgebeten moeder en kind gnoe. Is zoiets op tv te zien, dan knijp ik mijn ogen dicht of loop weg, maar sta je tien meter van een leeuw vandaan die de ingewanden uit een groot dood beest trekt , dan kun je toch niets anders doen dan ademloos kijken. De vrouwtjes leeuwen jagen en  doden de prooi, het mannetje komt mee-eten. Onze gids maakte ons er op attent dat ‘the male complete useless’ was. Grote hilariteit en instemming alom. Maar useless of niet: wat was dat mannetje imposant!

Een Drifters reis is een avontuurlijke reis, weinig luxe, het is vroeg uit de veren en je bent erg aangewezen op de 'klik' met de rest van het gezelschap. Ikzelf reken me niet tot de doelgroep van de Drifters. Dat neemt niet weg dat ik blij ben dat ik het heb meegemaakt,  het is een prima ervaring geweest. Maar zeg niet dat ik op vakantie ben geweest, het was echt hard werken!!